Sprogimas

Astronomai pirmą kartą stebėjo, kaip asteroidas pakeitė spalvą: raudonas kūnas virto mėlynu

Astronomai pirmą kartą istorijoje realiu laiku stebėjo, kaip asteroidas pakeitė spalvą ir pamėlynavo. Greit susinaikinsiantis dangaus kūnas skrieja 322 milijonai kilometrų nuo Žemės, skelbia „IFL Science“.

Hablo kosminiu teleskopu užfiksuotoje nuotraukoje – asteroidas „6478 Gault“ su dviem siauromis uodegomis ir ryškiomis juostomis. Jis skrieja tarp Marso ir Jupiterio.

Masačusetso technologijos instituto (MIT) mokslininkai sako, kad toks spalvos pakeitimas yra būdingas kometoms, tačiau neįtikėtinai retai taip nutinka jų uolėtiems pusbroliams asteroidams.

„Tai buvo labai didelis netikėtumas“, – pranešime spaudai cituojamas Michaelas Marssetas, MIT Žemės, atmosferos ir planetų mokslų departamento mokslininkas. „Mes manome, kad matėme, kaip asteroidas prarado rausvas dulkes kosmose ir pasidengė naujais mėlynais sluoksniais“, – pridūrė jis.

Mažiausiai 4 kilometrų pločio „Gault“ daugiausia sudaro sausa, uolėta medžiaga, vadinama silikatu. Manoma, kad spalva pasikeitė dėl dulkių, atskridusių iš planetos, nes asteroidas tampa nestabilus.

Dažniausiai Saulei kaitinant asteroidą, jis sukasi vis greičiau. Tokiu atveju objektas tampa nestabilus, o į kosmosą išskiriamos dulkės ir nuolaužos. Mokslininkai nėra visiškai tikri, kodėl asteroidaselgiasi kaip kometa. Asteroidai dažniausiai sudaryti iš metalų ir uolėtų medžiagų, o kometose yra dulkių ir ledo, dėl kurių matomos visiems žinomos kometų uodegos.

„Pirmą kartą matau uolėtą kūną, skleidžiantį dulkes tarsi kometa“, – stebėjosi Marssetas.

Straipsnis, apibūdinantis 1988 metais atrastą kosminį objektą, buvo išspausdintas žurnale „Astrophysical Journal Letters“. Remiantis nuotrauka ir skaičiavimais, didesnė iš dviejų uodegų yra maždaug 805 000 kilometrų ilgio, o trumpesnė uodega yra maždaug ketvirtadalio pirmosios dydžio. Iš viso uodegose gali būti dešimtys milijonų kilogramų dulkių. „Gault“ yra vienas iš milijonų objektų, esančių šiame asteroidų dirže, tačiau tik apie 20 iš jų yra aktyvūs.

Lrt.lt